Hogescholen weten nieuwe docenten niet goed aan zich te binden en/of bieden na verloop van tijd geen vast contract, waardoor deze docenten vertrekken. Dit gegeven is niet nieuw en niet alle betrokkenen zien dit als een probleem of voelen de urgentie om verbeteringen aan te brengen. Hoe komt dit? Wat zijn de wederzijdse verwachtingen en behoeftes?
Missie: Vliegende start
Met het project Missie Vliegende Start heeft Zestor samen met hogescholen tijd gemaakt voor bewustwording rond de werving, selectie en begeleiding van startende docenten. Dat was nodig. Maar liefst 50% van alle startende docenten verlaat het hbo binnen 4 jaar. Twee jaar lang hebben we het onderwerp geagendeerd, op de kaart gezet, er aandacht voor gevraagd binnen hogescholen in Nederland en er samen over gediscussieerd. Dat leverde waardevolle inzichten op. Deze hebben we in een digitaal magazine voor je opgetekend.
Professionaliseringsbehoeften startende docenten
In 2006 heeft het IVA Beleidsonderzoek en Advies een onderzoek uitgevoerd naar professionaliseringsbehoeften van nieuwe docenten in de sector. Dit project vond plaats in opdracht van Zestor en het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. Bekijk de resultaten van dit onderzoek in de publicatie Startende docenten.