Vliegende Start Award

Inschrijftermijn gesloten!

Hoe kunnen hogescholen de werving, selectie en begeleiding van startende docenten verbeteren om goede docenten te behouden voor het onderwijs?

Hogescholen weten nieuwe docenten niet goed aan zich te binden en/of bieden na verloop van tijd geen vast contract, waardoor deze docenten vertrekken. Van het uitgestroomde onderwijzend personeel in het hbo heeft 50% minder dan vier jaar voor de hogeschool gewerkt. Dit gegeven is niet nieuw en toch zien niet alle betrokkenen dit als een probleem of voelen de urgentie om werkelijk verbeteringen aan te brengen. Hoe komt dit? Maar vooral, wat doen we eraan?! Zestor wil met 'Missie: Vliegende start' hogescholen bewegen hier verandering in te brengen! We zijn op zoek naar jouw inspirerende praktijkvoorbeelden of ideeën! Ding je mee naar de Vliegende Start Award? Hiermee kun je naast eeuwige roem, een geldprijs winnen. Zo kun jij ook jouw carrière een vliegende start geven!

Studenten met een goed idee

Ben jij een student bij een hogeschool en heb je een inspirerende oplossing? Doe mee en maak kans op maximaal 3000 euro voor collegegeld en studiemateriaal!

Voorbeelden uit de praktijk

Ben je werkzaam binnen een hogeschool en hebben jullie een prachtig voorbeeld uit jullie praktijk? Dan dagen we je uit mee te dingen naar de Vliegende Start Award.

Helaas is de inschrijftermijn inmiddels gesloten!

De inzendingen

praktijkvoorbeeld

Proces Werving & Selectie

Inzender:  Kirsten Kockx-Bekkering

We zetten de kandidaat op 1 en hebben ons proces ontdaan van overdaad. Onze vacatureteksten schetsen een reëel beeld incl. vereiste competenties. Competenties worden gedegen uitgevraagd en iedere kandidaat krijgt persoonlijke, telefonische terugkoppeling na ieder gesprek.

inzending

Fleur de vacatures van Inholland op met mooie beelden

Inzender:  Margriet Oranje

Na een analyse van best practices is er een voorstel gedaan betreft de inhoud van de vacatures van Inholland om zo juiste werknemers te werven.

inzending

So You Think You Can Be A Teacher?

Inzender:  Annick van Loon

Denk aan TheVoice of SYTYCD; maar dan een talentenjacht voor docenten. In levende lijven presenteren docenten hun beste college-skills & geeft hij/zij een pitch waarom hij/zij de perfecte kandidaat is en in het docententeam past.

praktijkvoorbeeld

Inwerkprogramma voor nieuwe docenten van de HAN

Inzender:  Ellen Weeink en Mascha Gieling

Ontwerp van een inwerkprogramma voor nieuwe docenten, dat past in de hele HAN; “fits for all, fits for me” en met behoud van “couleur locale”.

inzending

Samen zelf richting geven

Inzender:  Pytsje Buist-Spoelstra

Docententeams zijn verantwoordelijk voor eigen rooster en beloning. Krijgen per dag/dagdeel tijd om gezamenlijk lessen voor te bereiden die ze het andere dagdeel geven.

inzending

Meesterlijk

Inzender:  Jorieke Schutte

Een festival voor de start van het schooljaar voor jonge docenten. Met daarop volgend een individueel coachingstraject.

praktijkvoorbeeld

Altijd en overal de informatie die nieuwe docenten nodig hebben

Inzender:  Sonja Slotboom

Frisse website die nieuwe docenten zodra ze zijn aangenomen inkijk geeft in wat ze kunnen verwachten in hun eerste 100 dagen bij de HU en warm welkom geeft met persoonlijke touch.

inzending

Het Warm Welkom op maat

Inzender:  Tijs Ars, Daniëlle van den Brink, Mirjam Rasmussens en Koen Hekkelman

Strategisch advies voor de eerste 100 werkdagen van nieuwe medewerkers van de Hogeschool Utrecht, praktisch toegepast vanaf 1 augustus 2017.

inzending

Inside Out(Of-The-Box)

Inzender:  Pascalle Prins en Suzanne van Hattem

Diepgewortelde kwaliteiten van docentschap blootleggen (nature) met behulp van Teach Now-assessmentspel en het ontwikkelen/ontplooien van specifieke nurture door job craften

Zestor, arbeidsmarkt- en opleidingfonds hbo is opgericht door partijen bij de cao-hbo: