« Terug

Marjet Steenhuisen, senior adviseur Marketingcommunicatie Inholland

Goede communicatie is in deze voor iedereen vreemde tijden nog belangrijker dan ooit. Als senior adviseur Marketingcommunicatie bij Inholland heeft Marjet Steenhuisen het dan ook hartstikke druk. ‘Naast het voorlichten van mogelijke nieuwe studenten wil je de huidige studenten zo goed mogelijk faciliteren.’ Vanuit de dienst Communicatie & HR is daar volop aandacht voor. Hoe vergaat het haar nu?

We zijn inmiddels in de tweede coronagolf beland. Hoe vergaat het jou?

Ik heb de eerste golf toch wel anders ervaren dan deze, merk ik. Dat hoor ik ook van anderen om mij heen. In eerste instantie zie je nog de voordelen. Nu begin je je af te vragen: ‘Hoe lang duurt dit nog?’ en ‘Komt er straks nog een derde golf?’. Het gebrek aan perspectief maakt het soms lastig. Persoonlijk ben ik erachter gekomen dat ik het echt nodig heb om uit te kijken naar iets leuks. Zo heb ik een weekend weg gepland met twee vriendinnen, op een locatie waar we alle ruimte hebben. Hopelijk kan dat gewoon doorgaan. Het helpt om te blijven bedenken wat er nog wél mogelijk is. Dat doen we ook op de hogeschool. Vanuit onze afdeling Communicatie & Human Resources zijn er allerlei initiatieven: van een online borrel met quiz tot een digitaal koffiemoment – naast de formele overleggen. Mensen worden heel creatief.

Kun je dezelfde kwaliteit leveren als hiervoor, op locatie?

Ik weet niet of het thuiswerken ten koste gaat van de kwaliteit. Voorheen was het bijvoorbeeld wel eens lastig om afspraken te plannen, zeker met meerdere mensen tegelijk. Een overleg via Teams is sneller georganiseerd. Wat wel bijzonder is, is dat ik sommige collega’s nu pas voor het eerst ontmoet; online dus. Ik werkte nog maar een half jaar bij Inholland toen we thuis kwamen te zitten. Gelukkig was ik daarvoor al wel op alle zeven de vestigingen geweest om de sfeer te proeven; ik werk voor alle vestigingen en heb dus een brede scope. Wat nu lastiger is voor ons, is het toetsen van bijvoorbeeld nieuwe voorlichtingsmaterialen bij de studenten. Docenten hebben intensief contact met hen, wij niet. Deze week heb ik weer eens een video-opname op locatie – dat is dan meteen een uitje in deze tijden! Helemaal coronaproof uiteraard.

Hoe houd je contact met je collega’s?

Ik heb twee directe collega’s binnen het team Werving & Instroom. We zijn alle drie nog vrij nieuw binnen Inholland. Vanaf het moment dat we thuis moesten werken, hebben we dan ook meteen besloten: laten we elkaar regelmatig contacten om te overleggen én om van elkaar te leren. We hebben elke donderdag met z’n drieën een online MarCom Domeinadviseursoverleg. We nemen daar best de ruimte voor in tijd. Ik ervaar dat als heel fijn. Met elkaar sparren, maar ook het sociale aspect.

Elke maandagochtend hebben we een uur lang een breed overleg met de hele afdeling. Dan doen we ook altijd een rondje ‘hoe gaat het met iedereen?’. Het management geeft ons echt de ruimte om dingen bespreekbaar te maken. Vervolgens is het natuurlijk aan jezelf wat je in de groep wilt delen of liever een-op-een. Mensen weten elkaar wel te vinden. Daarnaast hebben we met de afdeling nog een kort overlegmoment op donderdag – de Keek op de Week.

Welke ondersteuning krijg jij als medewerker vanuit de hogeschool?

Er zijn verschillende vormen van ondersteuning: van een online coaching traject ‘Vitaal thuiswerken’ tot hulp op maat bij digitaal werken. Je kunt online meedoen aan stoelyoga sessies. Wie wil, kan de eigen bureaustoel ophalen op de hogeschool. Ook krijgt iedere medewerker een budget van € 200 toegekend om te besteden aan thuiswerkondersteuning. Als Dienst Communicatie & HR bedenken we allerlei initiatieven. In de communicatie hebben we er bewust voor gekozen dat het College van Bestuur steeds de afzender is. Dat werkt heel goed en je maakt meteen duidelijk dat initiatieven ook formeel de goedkeuring hebben. Het CvB stuurt sowieso direct na elke persconferentie een bericht uit. We delen in ons team ook heel praktische tips, zoals: plan voor een online overleg geen uur, maar drie kwartier in. Dat is in de praktijk vaak heel goed haalbaar én je houdt tijd over voor andere zaken (of om even te ontspannen tussendoor).

Wat is de grootste uitdaging als deze periode nog veel langer gaat duren?

Dat is wat mij betreft het studentwelzijn – wat je functie ook is. Met name als het gaat om studenten die het al wat moeilijker hadden en nu bijvoorbeeld compleet van de radar zijn. Wat is dan je rol als hogeschool? Jongeren moeten het echt uit zichzelf halen op dit moment. Ook onze internationale studenten. Gaan zij terug naar huis? Of leert deze situatie ons juist dat studenten van over de hele wereld bij ons kunnen studeren, juist omdat het online kan en kwalitatief net zo goed is? Zo kun je op termijn nóg meer studenten aan je verbinden als hogeschool of nieuwe doelgroepen.

Wat we sowieso meenemen, ook als straks weer alles mag en kan, zijn de voordelen van hybride onderwijs. Twee van onze lectoraten – Learning and Teaching Technology en Studiesucces spelen een nog belangrijkere rol nu. Diverse onderzoeken worden versneld en zij delen de uitkomsten ook met andere hogescholen. Denk aan een infographic met do’s en dont’s.

Wat is jouw tip voor hbo-collega’s om vitaal aan de slag te blijven?

Zelf probeer ik zoveel mogelijk te gaan lopen met een podcast op mijn oren; dan ben ik een uur lang volledig ondergedompeld in een spannende coldcase. Daarnaast: leuke dingen vooruit plannen waar mogelijk. En ik heb nog iets op mijn wensenlijstje staan. Ik wil een keer op de fiets naar een viersterrenhotel hier in de Den Haag om te werken en meteen een nacht daar te slapen. Even helemaal in een andere omgeving zijn, in plaats van weer dezelfde werkplek thuis. En verder… maken we er het beste van!


Zestor, arbeidsmarkt- en opleidingfonds hbo is opgericht door partijen bij de cao-hbo: