« Terug

Leren door experimenteren

Je leert vaak het meest door het gewoon te doen. Ervaring opdoen in je werk noemen ze ook wel informeel leren, werkplekleren of learning by doing. Als je al wat langer in dezelfde functie zit, nemen de mogelijkheden nog nieuwe dingen te leren af. Herken je dit? Dan wordt het tijd om zelf op zoek te gaan naar manieren waarop je jezelf toch kunt blijven ontwikkelen.

Hoe organiseer je dat?

‘Sleutelen aan je baan’ kan op verschillende manieren. Door actief op zoek te gaan maar nieuwe taken en te experimenteren met nieuwe activiteiten ontstaan praktische leerkansen. Je moet wel zelf in actie komen!

Voeg een deeltaak of rol toe aan je werk. Geef bijvoorbeeld eens een workshop aan collega’s. Organiseer een bedrijfsbezoek. Ga in de feestcommissie of denk mee in een MVO-werkgroep over het verminderen van papiergebruik of elektra binnen je instelling.

Het kan ook eenvoudiger. Vraag feedback als je werk aflevert. Zoek hulp en informatie bij anderen voor het doen van een taak of project. Zoek voorbeelden op internet. En probeer de nieuwe kennis direct toe te passen.

  • Stap 1: Bedenk wat je zou willen leren, ontwikkelen, verbeteren in je werk of organisatie.
  • Stap 2: Onderzoek waar en hoe je de kennis en ervaring kunt opdoen. En hoe dit kan leiden tot een win-win voor jou, je collega’s en instelling.
  • Stap 3:  Meld je aan, bied je aan, neem een nieuwe taak op je.
  • Stap 4: Zorg dat de cirkel rond is en je kennis en ervaring actief deelt.
Wist je dat we:
70% leren op de werkplek
20% leren door interactie
10% leren door scholing
(McCall, Lombarno en Eichinger)

Wat heb je nodig?

  • Lef
  • Daadkracht
  • Doorzettingsvermogen

Investering

  • Tijd
     

Wat levert het op?

Twee voorbeelden uit de praktijk:

“In mijn vakgebied gebeurt veel. Om de ontwikkelingen bij te houden, bezoek ik regelmatig een congres of training. Maar het lukt me vaak niet om de nieuwe kennis of vaardigheden toe te passen in mijn werk. Daar is het weer ‘business-as-usual’. Vorige maand heb ik na het volgen van een training een presentatie gegeven aan collega’s over het onderwerp. De voorbereiding dwong me om de training nog een keer goed door te nemen en bewust te vertalen naar mijn eigen situatie. Ik zag nu kansen om verbeteringen in onze werkwijze aan te brengen. De kennis en ideeën heb ik gedeeld in de presentatie. Samen hebben we er werk van gemaakt.”

“Ik ben als hobby kok geïnteresseerd in koken met verse ingrediënten. In de kantine worden nog veel kant-en-klaar maaltijden verkocht. Ik heb voorgesteld de collega’s uit de keuken een kookworkshop te geven. Het was een enorm succes. Ik ontdekte dat ik best goed ben in organiseren en het aansturen van een groep. Dat ging ik altijd een beetje uit de weg in mijn eigen functie. En het menu in de kantine is inmiddels uitgebreid met een dagelijkse fresh-snack.”

 


Uitwerking

Vaak zijn we geneigd alleen dat te doen wat urgent is en in onze ogen belangrijk. Je probeer je taken en opdrachten (onbewust) zo efficiënt mogelijk op te lossen via de ‘kortste weg’. Als je langer op dezelfde plek zit en hetzelfde werk op dezelfde manier doet, stop je met leren. Je verliest het plezier en de uitdaging in je werk. Probeer daarom regelmatig nieuwe dingen in je werk. Blijf spelen. Blijf ontdekken en geniet bewust van de stappen die je maakt.

Helemaal leuk wordt het als het mes aan twee kanten snijdt: jij ontwikkelt jezelf door te experimenteren met nieuwe taken en rollen. Je collega’s leren en profiteren mee door de nieuwe kennis en talenten die je aanbiedt.

De leercirkel

Experimenteren is noodzakelijk om vaardigheden onder de knie te krijgen. Het is een wezenlijk onderdeel van de leercirkel:

  • Fase 1: Concreet ervaren > Doener > Dingen doen, problemen oplossen, ervaringen opdoen.
  • Fase 2: Waarnemen en overdenken (reflectie) > Bezinner > Activiteiten doen waarvoor je de tijd krijgt, wordt gestimuleerd na te denken over eigen handelen, eerst tijd om na te denken en dan pas doen.
  • Fase 3: Abstracte begripsvorming > Denker > Gestructureerde situaties met duidelijke doelstellingen, intellectuele uitdaging, theoretische modellen en systemen.
  • Fase 4: Actief experimenteren > Beslisser > Duidelijke verbanden tussen leren en werken, praktische insteek, uitproberen en oefenen onder begeleiding van een expert.

De Leerpiramide

Je leert nog meer van je experimenten als je jouw kennis en ervaringen deelt. Maak een verslag, schrijf een blog, geef een presentatie.

Zestor, arbeidsmarkt- en opleidingfonds hbo is opgericht door partijen bij de cao-hbo: