Jurre Valk, docent HRM bij de Hogeschool van Amsterdam

Header image
Jurre Valk is docent HRM bij de Hogeschool van Amsterdam. Hij geeft onderzoeksonderwijs en HRM vakken, daarnaast begeleidt hij praktijkopdrachten. Door de coronacrisis is het even zoeken naar de beste manier van online lesgeven.

Hoe zagen de afgelopen weken eruit voor je?

We waren net verhuisd van een bovenwoning in Amsterdam naar een huis met een tuin in Haarlem toen opeens alles plat lag. Een geluk bij een ongeluk met twee kleine kinderen in huis. Op de HvA gingen we vrijwel direct over naar online lesgeven. Al snel kwamen er ook dilemma’s naar boven, zoals: laten we het eindgesprek van deze student doorgaan? In eerste instantie dacht  ik dat deze situatie snel voorbij zou zijn, dus koos ik ervoor om dat soort activiteiten te verplaatsen. Nu weten we dat het langer gaat duren. De HvA heeft besloten om pas vanaf september weer fysiek onderwijs te gaan geven. Ik vind het wel goed dat zij zelf een keuze maken en een stip aan de horizon zetten. Zo weten we waar we aan toe zijn.

Hoe gaat het online lesgeven?

Het is nog wel zoeken, ik ben nog niet ervaren. Ik doe veel één op één begeleiding, daar kon ik mezelf wel doorheen ‘zoomen en skypen’. Maar het begeleiden van een hele klas online is een ander verhaal. Daar hebben we een virtual classroom functie voor. Dat was er blijkbaar al, maar werd niet gebruikt. Om dat technisch in de vingers te krijgen is niet zo’n probleem, vooral didactisch is het lastig om online les te geven. Een klas met 24 studenten online aan de slag en aan de praat te krijgen, ze onderling in groepjes aan opdrachten te krijgen, dat is echt oefenen. Je wordt opeens een online moderator.

Vooral didactisch is het lastig om online les te geven 

 

Waarom is online lesgeven zo anders?

Voor de klas voel je je bekwaam. Je ziet mensen, weet of ze ‘aangesloten’ zijn, je proeft de sfeer. In de klas kun je roepen: ‘We gaan beginnen!’. Online is het eerst de vraag of iedereen er überhaupt is. Vervolgens moet je zo’n les echt regisseren. Camera’s en microfoons aan of uit, structuur bieden, aangeven hoe je de les voor je ziet. Dat wordt hopelijk gemakkelijker met meer ervaring.

Hoe ervaren studenten het online onderwijs?

Verschillend. Sommige studenten missen het naar school gaan, met name vanwege de sociale functie die wegvalt. Sommigen vinden het prettig dat ze niet hoeven te reizen. Ik merk dat goede studenten het online ook goed doen. Zij lezen zich in, komen afspraken na, stellen vragen in de les en werken online samen. De zorg ligt meer bij de minder actieve studenten. Online onderwijs is vrijblijvender, minder activerend. Dit type student haalt daar minder uit. Ik maak me zorgen dat er studenten zijn die we nu helemaal ‘kwijt’ zijn.

Hoe hou je zelf contact met collega’s?

Ik heb elke dag wel belletjes met collega’s om even af te stemmen. Sommige collega’s videobel ik af en toe voor de gezelligheid. Online vergaderen doen we ook; dat is nu een stuk strakker, veel beknopter. In de toekomst denk ik dat ik liever niet meer heen en weer rij als ik alleen een vergadering heb. Dat geldt ook voor het begeleiden van praktijkopdrachten. Nu gaan we bij een student op bezoek in een bedrijf. Dat betekent soms dat je twee uur in de auto zit voor een kort gesprek. Online ben je uit en thuis in een half uur. Dan doe ik in de toekomst liever drie online gesprekken van een half uur, dan één bezoek. Dat levert kwalitatief veel meer op.

Ben je anders gaan aankijken tegen thuiswerken?

Nee, ik werkte al veel thuis. Wat nu anders is, is de balans tussen werk en zorgtaken. Het draaiende houden van een jong gezin en werk is echt een uitdaging. Eerder was ik erg van het 24/7 werken. Dan had ik in werktijd een privé-afspraak en deed ik gerust ’s avonds en in het weekend nog wat werk. Paradoxaal genoeg werk ik nu veel meer in een stramien. We hebben tot op de minuut afgestemd wanneer we werken; de ander zorgt dan voor de kinderen. Ik geef de voorkeur aan de flexibiliteit die ik eerder had.

Het helpt om los te komen van de ingesleten werkelijkheid. In de waan van de dag is het moeilijk om dingen anders te gaan doen

 

Wat is een eye-opener voor je geweest de afgelopen periode?

Dat we over zoveel veerkracht beschikken om de dingen net even anders te doen. In de waan van de dag is het moeilijk om dingen anders te gaan doen. In de toekomst wil ik mijn onderwijs echt anders gaan inrichten. Ik zie nu meer mogelijkheden om straks een mooie mix te maken tussen online en klassikaal. Nu dat contact op de leerplek er niet meer is, ben ik dat meer gaan waarderen. Daar kunnen we ook echt meer mee doen. Wat dat betreft helpt het echt om los te komen van de ingesleten werkelijkheid.