« Terug

#4 Hbo-docent als beroep?

Wie zijn de hbo-docenten? Zijn dat coaches, hybride werknemers, onderzoekers, vakspecialisten of...? Waarmee identificeren ze zich? En is hbo-docent een beroep? Om hier achter te komen, moeten we vooral met hen in gesprek. Docenten krijgen bij aanmelding voor deze sessie een VIP status.

Waar gaan we het over hebben?

De docent met al zijn taken en rollen wordt gezien als sleutelfiguur en vertrekpunt bij de flexibilisering en vernieuwing van het onderwijs. Wat verwachten we van de hbo-docent van morgen en welke verschuiving treedt nu al op in het docentschap? Er ontstaan allerlei  beelden, identiteiten, wensen, mogelijkheden en benamingen voor het hbo-docentschap. Het huidige functiesysteem staat daarmee op gespannen voet. Voor de HRD-er, die medeverantwoordelijk is voor de kwaliteit en de ondersteuning van de professionele ontwikkeling van de hbo-docent, wordt het een lastige opgave. 

Globaal programma van deze sessie

In deze sessie verkennen we wat de ambities van hogescholen betekenen voor de rollen van docenten. Waar en van wie leren studenten in de toekomst? Hoe ziet het beroepsbeeld voor de hbo-docent er dan uit? Waar staan we nu? Wat hebben docenten nodig om nieuwe rollen op te pakken? Wat speelt er in de context waar we rekening mee moeten houden? We gaan op interactieve wijze met hoofd, hart en handen antwoorden zoeken op deze vragen.

De oogst van deze sessie levert een belangrijke bijdrage aan het formuleren en faciliteren van ontwikkelvragen en de profilering van het zijn of worden van een hbo-docent. 

 

Gasten

 

Marco SnoekMarko Snoek_1.png

Marco is lector Leren & Innoveren aan het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA. In zijn lectoraat houdt hij zich bezig met vraagstukken rond (loopbaan)ontwikkeling en leiderschap van leraren. Hij is mede-auteur van het beroepsbeeld voor de leraar en van een recente studie naar teacher leadership.
Meer weten over Marco?

 

 

Ilya ZitterIlya Zitter_0.png

Ilya is lector Leeromgevingen in het beroepsonderwijs aan het Kenniscentrum Leren en Innoveren  van Hogeschool Utrecht. Haar focus ligt op wat we als beroepsonderwijs samen met de buitenwereld kunnen ontwerpen en inrichten om leerprocessen van professionals(-in-opleiding) uit te lokken. Goed opgeleide professionals zijn hard nodig in onze maatschappij, waar uiterst complexe vraagstukken spelen.
Meer weten over Ilya?

 

Moderator

Iedere sessie heeft een moderator/voorzitter die de verbindingen legt naar het thema van de dag en de onderwerpen van de andere sessies, tijd bewaakt, ruimte maakt voor energie en inspiratie, sprekers introduceert en de opbrengst in de gaten houdt. Voor deze sessie is dit:

Tonnie van der Zouwen.pngTonnie van der Zouwen

Tonnie is onderzoeker, trainer en organisatieadviseur en beschikt over een ruime ervaring in het werken met onderwijsprofessionals en cocreatie met een heel systeem van belanghebbenden. Zij is gepromoveerd op het effectief toepassen van Large Scale Interventions (een actieonderzoek aanpak) en schreef het boek ‘Actieonderzoek doen, een routewijzer voor studenten en professionals’.
Meer informatie over haar ervaring en werkwijze vind je op: www.tonnievanderzouwen.nl.

 

 

 

GESLOTEN
Inschrijven voor deze sessie is helaas niet meer mogelijk. Het maximaal aantal deelnemers is bereikt.
Je kan je nog wel inschrijven voor de wachtlijst, via info@zestor.nl (graag aangeven voor welke sessie je op de wachtlijst wilt). 

Zestor, arbeidsmarkt- en opleidingfonds hbo is opgericht door partijen bij de cao-hbo: