POP: Persoonlijk Ontwikkelingsplan

Loopbaanontwikkeling betekent investeren in mensen als het kapitaal van de organisatie. Hoe motiveer ik als leidinggevende mijn medewerkers om de toekomstplannen van mijn hogeschool te verwezenlijken? Wat wil ik als medewerker om mijn toekomst te plannen? En waar komen die toekomstplannen samen? Een instrument om dat voor elkaar te krijgen is het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).

Het invoeren van persoonlijke ontwikkelingsplannen binnen hogescholen is overigens niet vrijblijvend. Het is verplicht gesteld in de cao voor het hbo (zie artikel O-5 van de cao-hbo 2010-2012). Op verzoek van cao-partijen heeft Zestor de afgelopen jaren een aantal initiatieven genomen om hogescholen te ondersteunen bij het implementeren van een POP.

Handreiking POP


Op verzoek van cao-partijen heeft Zestor een praktische handreiking ontwikkeld. De handreiking is een vervolg op de brochure ‘Werken met een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)’. De handreiking geeft praktische handvatten bij de invoering van een POP en is bedoeld voor P&O afdelingen, leidinggevenden en medewerkers op de hogeschool.
Downloaden (pfd-bestand, 2.35 MB)

Stimuleringsregeling 500 POP gesloten!

Met ingang van 2 april 2012 kunnen er geen aanvragen meer worden ingediend voor de subsidieregeling 500 POP. In het kader van deze regeling kon iedere werknemer van een hogeschool één keer een bijdrage van maximaal € 500 aanvragen voor een activiteit uit zijn Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).
Lees verder

DVD: Hoe wordt het POPpenspel gespeeld?


Hoe verloopt een goed POP-gesprek tussen leidinggevende en medewerker? Twee acteurs laten de do’s en don’ts zien van een POP-gesprek. Een aantal hogescholen gebruikt de DVD voor de incompany workshops.

Share | PrintRSS